Arne Nordhajm

Arne Nordhajm (1931–2010) je, uz Edvarda Griga, najznačajniji i u svetu najpriznatiji norveški kompozitor, koji je u svoje vreme stvarao revolucionarna dela.
Nordhajma već gotovo pola veka mnogi poznaju, vole i ponekad kritikuju i u Norveškoj i van nje. Njegov značaj se ne može zanemariti, kao ni značaj njegovog dela, koje obuhvata gotovo sve žanrove i različita estetska utemeljenja. Poruka njegovog muzičkog jezika uvek je humanistička.
„Komponovanje se ne svodi na puko zapisivanje nota. Živeti stvaralačkim životom podrazumeva i da date izraz svojim duševnim nemirima. Komponovanje nije samo stvaranje zvuka. To je filozofija, tišina, brzina, ritam, sve“, rekao je Nordhajm pre više godina. Ovo jednostavno određenje odražava Nordhajmov način razmišljanja o muzici i životu – njegov doživljaj sopstva, kao i hrabrosti u pretvaranju misaonih procesa u titraje uma. Arne Nordhajm bio je hrabar i odvažan eksperimentator, decenijama smatran jednom od najistaknutijih ličnosti na norveškoj sceni moderne muzike.

Nordhajm se sa pravom smatra jednim od najinovativnijih kompozitora našeg doba. Taj istaknuti položaj nalazi potvrdu u gotovo svakom delu njegovog zadivljujućeg opusa, kao jasan dokaz njegovog pionirskog duha koji nadahnjuje, kao i vrhunskog vladanja veštinom komponovanja.
Nordhajmovom zaslugom, muzičkom stvaralaštvu je otvoren nov put – mladi kompozitori su, posebno zahvaljujući njegovom primeru, otkrili čitav jedan svet vredan istraživanja van granica Norveške. U svetlu tih činjenica, nije bez osnova centralni značaj koji se pridaje Nordhajmovom pionirskom radu u razvoju nove muzike u Norveškoj. Na primer, muzikolog Kjel Skilstad opisuje Nordhajma kao „velikog reformatora i obnovitelja norveške muzike posle Drugog svetskog rata“. Halgjerd Aksnes, poznavalac Nordhajmove muzike, naziva ga „romantičarem i lirskim modernistom, kompozitorom usmerenim na književnost, koji svoja muzička gledišta rado izražava vanmuzičkim pojmovima“. Najzad, po mišljenju Nordhajmovog danskog kolege Pera Norgarda, Nordhajm je bio „inovator ne samo norveške muzike, nego i skandinavske muzike kao takve“.

Kompozicija Respons 1–IV za udaraljke i elektroniku postoji u nekoliko verzija, pri čemu se broj perkusionista razlikuje u pojedinim verzijama. Respons je klasično delo repertoara muzike za udaraljke, kao i jedno od najznačajnijih Nordhajmovih dela u oblasti kamerne muzike.