Maja Bosnić

Maja Bosnić (1985, Srbija) je kompozitor eksperimentalne konceptualne muzike iz Beograda. Privlače je apsurdna rešenja, ograničene mogućnosti, neočekivani raspleti, participacija publike, tretiranje instrumenata kao „redi-mejd” objekata i tretiranje svakodnevnih predmeta kao muzičkih instrumenata. Doktorirala je kompoziciju u klasi profesora Rodžera Redgejta na Goldsmiths univerzitetu u Londonu (Velika Britanija) i trenutno je asistent na Katedri za kompoziciju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Piše muziku za različite ansamble, orkestre, elektroniku i višemedijske umetničke projekte i njene kompozicije su do sada izvođene na umetničkim i muzičkim festivalima, među kojima su: Musikverein, Musikprokoll, Impuls (Austrija), CTM Festival, Darmstädter Ferienkurse, Festival Jünger Kunstler Bayreuth (Nemačka), IYAF, Forum kompozitora u Londonu (Velika Britanija), Tzlil Meudcan (Izrael), Spazio Musica (Italija), Dilian akademije za novu muziku (Grčka), Sites + Subjects (Bugarska), Timsonia (Rumunija), Muzika ovde i sada, KOMA, Međunarodna tribina kompozitora, Aprilski susreti i Festival S.U.T.R.A. (Srbija). Njena dela su izvođena su na više mesta u Evropi i podržana od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijata za kulturu grada Beograda, Goethe-Instituta u Beogradu, Ernst von Siemens Musikstiftung, Ministarstva kulture Austrije i Evropske kulturne fondacije. Dobitnik je treće nagrade na internacionalnom takmičenju kompozitora New Music Generation u Kazahstanu 2020, pohvale Tajland­skog simpozijuma za novu muziku i umetnost 2020, stipendija Fonda za mlade talente Ministarstva za omladinu i sport Republike Srbije, festivala Donaueschinger Muziktage 2014, kao i stipendije In memoriam Iannis Xenakis Delian Academy for New Music 2019.

O delu

Plucked. (2019) za čembalo i gudače je kompozicija inspirisana umetničkom instalacijom Etiena Krehenbula po nazivu Big Bang (2010-2018), u kojoj se viseći „buket“ velikih metalnih šipki pomera u talasima od centra ka ivicama i nazad. U kompoziciji je čembalo glavni okidač. Donosi nove motive i započinje promene u materijalu koji se potom spontano usvajaju sa kašnjenjem od strane gudačkog orkestra, dok se ne stvori veliki „buket“ instrumenata koji izvodi materijal. Pošto se žice kod čembala okidaju percima, koja se najčešće prave od plastike u današnje vreme, i gudački orkestar svira svoje instrumente plastičnim karticama. Kompozicija još sadrži referencu na čuvenu kompoziciju iz 15. veka La Follia, te su određeni odseci razvijeni po istom formalnom planu, i često se čuje ritmička šema popularnog motiva glavne teme, ali u retrogradnom izlaganju (od njenog kraja ka početku).