Karmen Marija Karneći

Karmen Marija Karneći (1957, Rumunija) je dobitnica važnih nagrada u Manhajmu, Rimu, Kelnu, Bukureštu i Hong Kongu, kao i narudžbina vo­dećih institucija i festivala, među njima Državne opere u Bonu, ‘Donaueschingen Musiktage’, ‘ensemble für neue music zürich’. Kao dirigent i kompozitor gost je brojnih festivala u Donau­ešingenu, Drezdenu, Hajdelbergu, Cirihu, Saarbrikenu, Luksemburgu i drugim. Radi kao umetnički direktor festivala ‘Rossini in Wildbad’ 1992. 1993, takođe gost-dirigent u Štutgartu, Milanu (Piccola Scala), Parizu (Opéra Bastille) i Bonu, gde je dirigovala premijeru svoje kamerne opere Giacometti (1996). Osnovala je ansambl devotioModerna 2005. godine. Njena dela objavili su Ricordi (Minhen), Furore-Verlag (Kasel) i Editura Muzicala (Bukurešt).

“denn der Tag war noch ganz / Play the Day”– za flautu, violončelo i klavir (2002/2012)

„Zašto nam je potrebno vreme?” pitao je jedanaestogodišnji američki indijanski dečak u svojoj poemi, misleći na te dane detinjstva u životu čoveka – ali takođe i u životu civilizacije – ja dodajem – i zaključio: Imali smo više vremena tada kao da je dan još bio ceo (originalni naziv na nemačkom: denn der Tag war noch ganz). Na rumunskom sam preimenovala ovo delo kao Play the Day; on se može razumeti kao slobodnija ili stroža igra sa nekim aspektima parametra Vreme, uglavnom tempom i ritmom. U stvari, komponovanje ovog dela postala je igra interpretacije rečenica poeme, pokušaj da se one prepišu pomoću deset muzičkih reči (motiva) koji su podvrgnuti pravilima sukcesije, unutrašnjih izmena i korišćenja različitih tipova kadenci. Odnos poeme i muzičkih fraza koji je nastao nije semantički, već temporalan; manifestuje se kroz trajanja: duge reči u tekstu generišu obiman motivski materijal u muzici, kratke reči zahtevaju kondenzovane, kratke motive. I nadalje, aktivirala sam odlike svojstvene dečijoj igri: pravila. Dakle, postoje narator, prijatelj i spontani komentator, tri uloge koje bivaju razmenjivane među instrumentima kao na trci. Celo ovo kompleksno objašnjenje dela imalo je za cilj da uvede u ludički tonalitet i bezvremeno raspoloženje (Karmen Karneći).