Isidora Žebeljan

Isidora Žebeljan (1967, Srbija) je pažnju internacionalne javnosti privukla svojom operom Zora D, koja je premijerno izvedena u Amsterdamu 2003, u režiji Dejvida Pauntnija i Nikole Rab. Od tada neprekidno dobija porudžbine značajnih institucija i festivala: Venecijansko bijenale, Festival u Bregencu, Fondacija Berlinske filharmonije, Accademia Musicale Chigiana Siena, City of London Festival, Univerzitet u Kentu, Opera Gelzenkirhen, Holandski kamerni hor, Eduard van Beinum Foundation itd. Komponovala je za izuzetne muzičke ansamble: Bečki simfoničari, The Academy of St. Martin in the Fields, Oktet Berlinske filharmonije, Brodski kvartet, Holandski kamerni hor i London Brass. Njene kompozicije se redovno izvode po čitavom svetu, uključujući i festivale Festival RAI Nuova Musica, WDR-Musikfest, Settembre musica Milano-Torino, Settimana Musicale Senese, ISCM-festivals, Muzički bijenale Zagreb, KotorArt, itd. Njenu muziku izvodili su još i: Simfonijski orkestar iz Geteborga, Simfonijski orkestar RAI Torino, Janaček Filharmonija, I Solisti Veneti, dirigenti Pol Danijel, Klaudio Šimone, David Porselajn, Kristof Popen itd. Redovno nastupa kao dirigent i pijanista. Dirigovala je na koncertima u Londonu (sa The Academy of St Martin in the Fields) i u Amsterdamu, a kao pijanista je nastupala sa Brodski kvartetom. Ekskluzivni izdavač njene muzike je Ricordi-Universal iz Milana. Autorske kompakt diskove sa njenom muzikom objavile su diskografske kuće CPO iz Nemačke (2011. i 2015), Oboe Classics iz Londona (2013), MASCOM records, itd. Studirala je kompoziciju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi Vlastimira Trajkovića. Od 2002. je profesor kompozicije na istom fakultetu. 2006. je izabrana za člana SANU, a 2012. za člana Svetske akademije umetnosti i nauka (WAAS).

Klin čorba – Naslov je istovetan nazivu stare balkanske priče, koja govori o tome kako je gladni putnik-skitnica nadmudrio starog škrticu. Putnik je zaveo škrticu pričom o tome da će od klinova skuvati najukusniju čorbu. I dok je čorbu kuvao, svojim pričanjem je naveo škrticu da mu dodaje sve više i više divnih sastojaka i tako na kraju napravio sjajnu, bogatu i nadasve ukusnu čorbu.

O tome se radi u ovoj kompoziciji. Kompozitor-putnik-pronalazač omađija svog ega-škrticu tako da oslobodi intuiciju kroz prepoznavanje najdivnijih emotivnih-muzičkih sastojaka. I pričajući muzičku priču, zavara ego da se potpuno prepuste Duhu.

Jedna inicijalna ideja pokreće lančanu reakciju nepredvidljivih muzičkih ideja i događaja – tako nastaje ‘muzika toka svesti’ sa elementima ‘muzičkog mističnog nadrealizma’. Ima izrazitu narativnu strukturu, ali na filmski način (ne kao filmska muzika, već kao sam filmski medij – muzičke sličice se nižu i tvore lucidnu energetsku celinu, koja se doživljava kao radost stvaranja).

Kompozicija je nastala po porudžbini Fondacije Berlinske filharmonije i premijerno je izvedena 17. oktobra 2015, u Kamernoj dvorani Berlinske filharmonije, u izvođenju Okteta Berlinske filharmonije.