Stanislava Gajić

Stanislava Gajić (1980, Sremska Mitrovica) studirala je kompoziciju na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasama profesora Miroslava Štatkića i Zorana Mulića. Magistrirala i doktorirala na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi akademika Isidore Žebeljan. Godine 2007. dodeljena joj je Povelja Vasilije Mokranjac na FMU u Beogradu. Godine 2014. prva nagrada na internacionalnom takmičenju Donne in Musica, pripala je kompoziciji Odjeci Žutibora, a 2015. druga nagrada na internacionalnom takmičenju Donne in Musica dodeljena je kompoziciji Koridon i Tirzis. Dela Stanislave Gajić izvođena su širom Srbije, u Hrvatskoj, Republici srpskoj, Nemačkoj, Italiji, Španiji, Engleskoj, Argentini, USA i u Kini, a izvodili su ih: Simfonijski orkestar Srpskog narodnog pozorišta, Simfonijski orkestar novosadske Akademije Umetnosti, Simfonijski orkestar regije Pulja, Kamerata Academica, Ansambl Gradilište, Ansamble de cuerdas San Juan, Kamerni orkestar Orfelin… Potom solisti: Milijana Nikolić, Marko Miletić, Mateja Marinković, Lidija Knajp, Branko Džinović i drugi. Stanislava Gajić je docent na Katedri za kompoziciju na novosadskoj Akademiji umetnosti.

O delu

Raga i Igra (2019) komponovana je za akordeonistu Branka Džinovića i violončelistu Marka Miletića. Kako se ova dva muzičara, do nastanka kompozicije, nisu lično poznavali, ideja je bila da osnova teme za Ragu i Igru budu tonovi koji se dobijaju iz njihovih imena, kako bih, spajajući ih, dobila alhemiju za nastanak ovog dela. Temu čine tonovi: Mi(e)-La(a)-Mi(e) i Si(b)-Re(d)-La(a)-Sol(g). Svojerstan dualizam iz teme prenosi se i na karakter izmedju Raga odseka i odseka u kojim je Igra(čki) karakter. Raga i Igra su same po sebi kontrasti u okviru kojih imamo priliku da vidimo kako se, na različite načine u svakom od njih, razvija isti inicijalni tematski materijal. Tako se, na principu kontasta, smenjuju i tempa (sporiji i brži – igrački) i na kraju oba karaktera teme istovremeno nastupaju, spajajući se u neraskidivu celinu, koja je ovim postupkom ujedinjenja dvaju tema dobila na svojoj punoj snazi i značaju, kako u muzičkom tako i u polifonom smislu.