Vikintas Baltakas

Vikintas Baltakas (1972, Litvanija) – osnivač ansambla LEN i njegov umetnički rukovodilac, kompozitor i dirigent Vikintas Baltakas je studirao kompoziciju u klasi Vitautasa Barakauskasa na litvanskoj Akademiji za muziku i teatar, pre nego što je nastavio studije kompozicije u klasi Volfganga Rima i dirigovanja u klasi Andreasa Vajsa u Karlsrueu od 1993. do 1997. Zatim je studirao u Parizu na Nacionalnom konzervatorijumu Superijer i pohađao je jednogodišnji kurs u IRCAM-u.

Dirigent i kompozitor čine dve strane istog medaljona za jednog od najzauzetijih muzičara – odlika koju deli sa svojim profesorom Peterom Otvošom, kod kojeg je učio od 1994. do 1997. godine. Redovan je gost festivala sa svojim ansamblom širom Evrope. Institucije koje su od Baltakasa naručile dela uključuju: WDR Symphony Orchestra, Minhenski bijenale, Wiener Festwochen/Klangforum Wien, Ansembl Modern i Bavarski radio simfonijski orkestar/musica viva.

Vikintas Baltakas je poslednjih godina dirigovao renomiranim orkestrima poput RSO i DSO Berlin, Bavarskim radijskim orkestrom i WDR orkestrom, kao i manjim ansamblima, uključujući Ensemble Resonanz, Ensemble Modern i Scharoun Ensemble. Takođe je sarađivao sa kompozitorima kao što su Karlhajnc Štokhauzen, Georg Fridrih Has i Diter Šnebel. Godine 2009. je osnovao Litvansku mrežu ansambala (LEN) čija je on glavna pokretačka sila.

Baltakasova dela su dobijala nagrade poput međunarodne Klaudio Abado nagrade za kompoziciju (2003) i Simensove nagrade za napredak (2007). Ansambli musikFabrik Keln i Ensemble Modern su nedavno objavili audio snimke njegovih kompozicija.

Recitativo za violinu i klavir komponovan je 2014. po narudžbini Međunarodnog muzičkog takmičenja Kraljica Elizabeta u Belgiji za polufinale takmičenja iz violine 2015. godine. Prema kompozitoru, „zvuk je ono što me najviše interesuje kada komponujem. Pokušavam da ga shvatim, da ga promenim, ponekad moram da prihvatim njegovo urođeno ponašanje i promenim svoj način gledanja. Zvuk Rečitativa je lak, površan, impulsivan, stidljiv. Teško ga je uhvatiti. Čini se kao da želi da vam nešto kaže, ali se usteže. Podsticaji klavira mogu da ga ohrabre. Što su ovi podsticaji jači – više može biti rečeno. Zamislite pero koje lebdi na povetarcu. Sve što želite je da to pero nastavi da lebdi…”

Commentum – „Komentar, tumačenje, izum, izmišljotina, fikcija“, na latinskom; neut. pp. od comminisci „praviti, izumeti”, od com-, intenzivni prefiks + osnova od meminisse (pamtiti).

Prema Baltakasu, Commentum predstavlja slobodno izlaganje Šopenovog Introduction posle ponovnog slušanja. Bez ikakvih promena, predilekcija ili pokušaja ‘modernizacije’, već više nalik spontanoj ekspresiji nečijeg ličnog iskustva.

Komad za violončelo i klavir komponovan 2011. za Davida Geringasa i Jana Fontejna kao narudžbina Festivala u Viljnusu. Premijera je bila 2. juna 2011. u Sali Litvanske filharmonije.