Kim Helveg

Kim Helveg (1956, Danska) je na početku karijere stvarao pod uticajima Pendereckog i Džona Kejdža ali kada je došao u dodir sa američkom fjužn muzikom, sledi period jazz/rock kompozicija inspirisanih muzičarima kao što su Majls Dejvis, Džo Zavinul i Čik Korija. U tom periodu nastaju nekoliko rok-simfonija i rok-opere Ulysses i Black Mass.
Kim Helveg je osvojio prve nagrade za kompozicije pisane za Danski Radio Orkestar (1985. i 1988), a 1986. njegova muzika za dramu Krojcerova sonata je nagrađena u Monaku. Krajem osamdesetih Helveg se vraća pisanju za klasične ansamble, i tada nastaju jedan violinski koncert (porudžbina Danske radiodifuzne korporacije), jedan koncert za violončelo, Barocco Brasileiro – koncert za perkusije i orkestar napisan za ansambl Safri Duo, Dvojnik – koncert za 2 klavira i orkestar i 3 kamerna koncerta. Kim Helweg je pisao muziku za balet. Balet Kupidon i Psiha je poručen i izveden od strane Kraljevskog danskog baleta i orkestra, za manifestaciju Kopenhagen Evropska prestonica kulture 1996. a poznato je i njegovo delo Rekvijem Piazza Duomo za 1.000 izvođača. U novije vreme nastaju baleti The Return of Don Juan, Spiri, Silent Tales i orkestarska dela Il Madrigale Di Giouanni Paganini 2000 and Two i Staljingradska simfonija. Njegova dela su izvođena na festivalima savremene muzike u Kanadi, Finskoj, Poljskoj, Argentini, Urugvaju i Belgiji. Helvegova prva opera Staljingrad premijerno je izvedena 2002. godine.

Američka fantazija za dva klavira je nov aranžman Američke fantazije za dva klavira i udaraljke iz 1994. godine. Nastala je za manje od dve sedmice, tokom proleća 1994. godine. U osnovi dela je čuveni song Amerika iz Bernstajnovog mjuzikla Priča sa Zapadne strane. Delo se odlikuje dvostrukom strukturom, kao sonata u četiri stava a ujedno i niz varijacija ritmičke strukture Bernstajnovog songa. Slična zamisao je u osnovi još jednog često izvođenog dela Kima Helvega – Varijacije na temu dela La Fiesta Čika Korije.
Prvi stav počiva na specifičnoj mešavini takta 3/4 i 6/8, koja zatim prerasta u druge metre, poput 7/8, 9/8, 10/8, 11/8, 12/8 i 13/8, što se jasno čuje u dinamičnoj fugi na početku stava. Posle kontrastnog i veoma laganog B odseka pojavljuje se jedan atonalan niz, koji se zatim javlja tokom čitavog stava, nakon čega se ponavlja početna fuga.
Drugi stav je u tempu adađo (adaggio) – to je lirska fantazija za dva klavira, u čijoj osnovi je tritonus iz još jedne čuvene pesme Marija iz Priče sa Zapadne strane koja je ovde pretvorena u novu temu.
Treći stav je skerco, uz dodatak „fanki“ aspekata ritma dobijenih pomoću serijalističkih tehnika.
Četvrti stav počinje odsekom s tapšanjem u ritmu 7/4 dobijenim variranjem obrasca 3/4–6/8. Ovaj stav je komponovan u vidu metamorfoze i sadrži brojne citate iz kompozitorovih ranijih dela (poput Druge simfonije i dela Mehaničko uništenje), a završava se snažnom bujicom boja i prvobitnom Bernstajnovom temom.
Delo je izvedeno u Kanadi, SAD-u, Argentini, Urugvaju, Kini, Južnoj Koreji, Danskoj , Belgiji, Holandiji , Francuskoj, Nemačkoj, Italiji, San Marinu, Monaku, Poljskoj, Austriji, Srbiji, Sloveniji, Bosni, Engleskoj i Rusiji.
Ove godine se navršava 25 godina od nastanka Američke fantazije.
Verzija za dva klavira bez udaraljki napisana je specijalno za Sonju Lončar i Andriju Pavlovića – LP duo, koji su je premijerno izveli, 3. oktobra 2018. godine.