Miloš Zatkalik

Miloš Zatkalik (1959, Srbija), kompozitor i muzički teo­retičar. Studirao kompoziciju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, kod profesora Vasilija Mokranjca i Rajka Maksimovića. Studijski boravci u SAD i Engleskoj.
Redovni profesor na Katedri za muzičku teoriju Fakulteta muzičke umetnosti. Držao predavanja po pozivu u Kanadi, Norveškoj, SAD, Sloveniji, Nemačkoj i Australiji.
Važnija dela: simfonijska: Minas Tirit; What’s He to Hecuba; O Saralindi, Xinguu i vojvodi koga je progutao Golem – bajka za veliki orkestar, kamerna: Pesma ludaka iz Čua, Izgubljeni fragmenti II, I kao da ničeg nije bilo, Naizgled bezazlena igra, Buka u unutrašnjoj tišini; kamerni orkestar: Izgubljeni fragmenti, Dum incerta petimus; solistička (flauta, viola, violončelo, klavir); solo pesme.
Kao teoretičar učestvovao na velikom broju naučnih skupova. Radove je objavljivao u zemlji i inostranstvu. Posebne oblasti interesovanja: veza muzike i književnosti/lingvistike; analiza muzike XX veka; psihoanalitičke osnove muzičke analize. Autor je prvog domaćeg udžbenika muzičke analize u elektronskoj formi.
Dugogodišnji član Upravnog odbora Udruženja kompozitora Srbije i predstavnik Udruženja u Evropskoj alijansi kompozitora.
Bavio se stručnim prevođenjem na engleski jezik.

Il mostro meccanico
Čudovište je pre svega mehaničko – bezosećajno, bezizražajno – ali veoma energično. Tek potom je i zlo (mada zlo može biti i opcionalno). Mehanička energičnost čudovišta može ostavljati čak i utisak razigranosti. Uloge su jasne: čudovište unosi mehaničnost i bezizražajnost. Utisak, izraz ili osećanje su na slušaocu. Pozicija izvođača omeđena je ovim krajnostima.