Isidora Žebeljan

Isidora Žebeljan (Beograd, 1967) je pažnju internacionalne javnosti privukla operom Zora D, koju je poručila Dženezis Foundation iz Londona. Premijerno je izvedena u Amsterdamu 2003, u režiji Sir David-a Pountney-a i Nicola-a Raab. Ta produkcija otvorila je i pedesetu sezonu Bečke kamerne opere iste godine. Od tada Isidora Žebeljan neprekidno dobija porudžbine značajnih institucija i muzičkih festivala, kao što su Venecijansko bijenale (Konji Svetog Marka, iluminacija za orkestar, 2004), Festival u Bregencu (opera Maratonci, 2008; Zujte strune za simfonijski orkestar, 2013), Dženezis Foundacija iz Londona (Pesma putnika u noći, za otvaranje izložbe Bila Vajole u Nacionalnoj galeriji u Londonu, 2003; Skomraška igra, za Academy of St Martin in the Fields, 2005), Univerzitet u Kentu (Polomka kvartet, 2009), Opera iz Gelzenkirhena (opere Simon izabranik, 2009. i Nahod Simon, 2015), Holandski kamerni hor (Latum lalo, 2010), Accademia Musicale Chigiana Sienna (opera Dve glave i devojka, 2012), City of London Festival (Kad je Bog stvarao Dubrovnik, 2013), Fondacija Berlinske filharmonije (Klin-čorba, 2015), Foundation Eduard van Beinum (Tri čudne ljubavi, koncert za violinu i kamerni orkestar, 2017; Psalm 78 za mešoviti hor, 2017) itd. Komponovala je za izuzetne muzičke ansamble, kao što su: Bečki simfoničari, The Academy of St. Martin in the Fields, Brodski kvartet, Holandski kamerni hor i London Brass.
Njene kompozicije se redovno izvode po čitavoj Evropi, Izraelu, Dalekom Istoku, Americi i Australiji, uključujući i festivale Venecijansko bijenale, Festival u Bregencu, White Light Festival (Lincoln Center New York), Festival RAI Nuova Musica, City of London Festival, Godella International Chamber Music Festival u Valensiji (gde je 2019. bila kompozitor ‘in residence’), Festival Classique The Hague, Festival Clara Brussel, Galway Arts Festival, Tallin Summer Music Festival, WDR-Musikfest, Settembre musica Milano-Torino, Settimana Musicale Senese, Stift International Chamber Music Festival (gde je 2017. bila kompozitor ‘in residence’), Höri Musiktage Bodensee, ISCM-festivali (Zagreb, Geteborg, Vroclav, Vankuver), Muzički bijenale Zagreb, Kotor Art, BEMUS, itd. Među ansamblima i umetnicima koji su izvodili muziku Isidore Žebeljan su još i: BBC Symphony Orchestra, Simfonijski orkestar iz Geteborga, Simfonijski orkestar RAI Torino, Janaček Filharmonija, Kraljevska filharmonija Galicije, Helsingborška filharmonija, Haydn Orchestra, I Solisti Veneti, dirigenti Paul Daniel, David Porcelijn, Claudio Scimone, Michael Seal, Peter Dijkstra, Christoph Poppen, Pierre-André Valade, zatim hornista Stefan Dohr, klarinetisti Joan Enric Lluna i Alessandro Carbonare, violinista Daniel Rowland, pijanisti Nino Gvetadze i Oliver Triendl itd. Isidora Žebeljan takođe redovno nastupa kao muzički izvođač (dirigent i pijanista). Dirigovala je, između ostalog, na koncertima u Londonu (sa The Academy of St Martin in the Fields) i u Amsterdamu, a kao pijanista nastupa sa Brodski kvartetom. Ekskluzivni izdavači njene muzike su Ricordi-Universal iz Milana i Donemus iz Holandije. Berlinski časopis Der Freitag uvrstio je Isidoru Žebeljan među deset najperspektivnijih javnih ličnosti u svetu za 2009. godinu. Nemačka diskografska kuća CPO objavila je 2011. godine kompakt disk sa njenom orkestarskom muzikom, a 2015. CD sa njenom kamernom muzikom za gudače, u izvođenju Brodski kvarteta, dok je diskografska kuća Oboe Classics iz Londona 2013. godine objavila kompakt disk sa njenom kamernom muzikom za duvače. Veoma uspešno se bavi pozorišnom i filmskom muzikom, za šta je, između ostalog, dobila tri Sterijine nagrade i nagradu Filmskog festivala u Sopotu.
Isidora Žebeljan je studirala kompoziciju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi akademika Vlastimira Trajkovića. Od 2002. je profesor kompozicije na istom fakultetu. Godine 2006. izabrana je za člana Srpske akademije nauka i umetnosti (od 2012. redovni član), a 2012. godine izabrana je za člana Svetske akademije umetnosti i nauka (WAAS). Kao prva ličnost sa Balkana, Isidora Žebeljan je dobitnica nagrade Parlamenta mediteranskih zemalja za umetnička dostignuća, 2014. godine.

Kompozicija Kad je Bog stvarao Dubrovnik za mecosopran i gudački kvartet (na stihove Milana Milišića) nastala je kao porudžbina City of London Festival-a, 2012. godine, a komponovana je za Brodski kvartet i umetnički projekat tog ansambla nazvan Trees, Walls, Cities… (Drveće, zidine, gradovi…). Prva verzija ove kompozicije premijerno je izvedena na otvaranju City of London Festival-a, 24. juna 2013, na koncertu kojeg je direktno prenosio BBC3 radio. Izvođači su bili mecosopran Lore Lixenberg i Brodski kvartet. Isti ansambl je ovu kompoziciju kasnije izvodio na koncertima u Velikoj Britaniji, Holandiji, Kipru, Izraelu (Jerusalim) i Hrvatskoj (Dubrovnik), i snimio je za diskografsku kuću Chandos Records iz Velike Britanije. Premijera druge, izmenjene verzije je na Tribini kompozitora, 2019. godine.
‘Želela sam da udahnem još jedan život stihovima srpskog pesnika Milana Milišića, rođenog Dubrovčanina, koji je nesrećno nastradao u Dubrovniku na samom početku rata 1991, poginuvši od bombe koju je ispalila srpska vojska. Njegova smrt još je jedan dokaz krajnjeg besmisla rata i ratne dehumanizacije, a njegove pesme, uprkos tragičnoj sudbini, traju i pomažu nam da izdržimo, da preživimo, da se spasimo.’